Obsah
Vláda prodloužila nouzový stav a s ním i všechna dosud platná krizová opatření do 20. listopadu
S platností od 31. října vláda schválila výjimku ze zákazu provozovat svou provozovnu či živnost v souvislosti s blížící se Památkou zesnulých pro prodejny pietního zboží, např. věnců, květinové výzdoby na hroby, pietních svíček apod., a to včetně stánkařů a pojízdných prodejen. Tyto provozovny navíc dostaly výjimku i ze zákazu nedělního prodeje. Dále dostali výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje a služeb i kameníci a další provozy zabývající se zpracováním kamene.
Až do 20. listopadu mohou platit v České republice krizová opatření, která vláda přijala v rámci nouzového stavu jako kroky, jež mají pomoci zastavit šíření pandemie nemoci covid-19. Umožnil to souhlas Poslanecké sněmovny s pokračováním nouzového stavu, na jehož základě vláda mohla svá opatření prodloužit o další tři týdny. Dosud platná nařízení vlády přitom doznala jen drobných změn.
Do krizového opatření, které nařizuje hejtmanům a pražskému primátorovi zajistit péči pro děti od 3 do 10 let zaměstnanců vybraných profesí a institucí, jejichž činnost je nezbytná pro zvládnutí pandemické krize, nově přibyly od 2. listopadu i děti zaměstnanců škol a dalších školských zařízení, České pošty a Finanční správy.
Prodlouženo je od 2. listopadu i omezení provozu škol s tím, že toto opatření bude přinejmenším pro vybrané ročníky zrušeno, jakmile to epidemická situace umožní. Omezení bude ale nově rozšířeno i na speciální školy, bude od pondělí probíhat výuka distančně.
U omezení volného pohybu osob byly mezi výjimky nově zařazeny cesty na vzdělávání a zkoušky a cesty k volbám do orgánů pojišťoven, u omezení práva shromažďovacího bylo upřesněno, že povolena budou shromáždění pouze ve venkovních prostorách.
U omezení maloobchodního prodeje a prodeje a poskytování služeb v provozovnách se omezení provozu lázní změní tak, aby lázně mohly přijímat pacienty z nemocnic, a nově jsou ve výjimkách také praxe a zkoušky u zdravotníků a nelékařských zdravotnických povolání.
Vláda projednala a přijala i několik nových opatření. Rozhodla o tom, že po dobu nouzového stavu nebude provozovateli informačního systému datových schránek náležet odměna vyplývající ze zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, tedy že pro všechny uživatele datových schránek bude od 2. listopadu odesílání poštovních datových zpráv zdarma.
Vláda vzala na vědomí také rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví, které nařizuje provozovatelům léčeben dlouhodobě nemocných, domovů pro seniory, domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů se zvláštním režimem a poskytovatelům sociálních služeb poskytujícím odlehčovací služby v pobytové formě, že musí do sedmi dnů preventivně otestovat všechny pacienty a klienty novými antigenními testy na přítomnost viru SARS-CoV-2. Tyto testy pak budou muset každých sedm dnů opakovat a na základě výsledků přijmout příslušná opatření.
Vláda schválila také krizové opatření, které se týká zajištění a organizace vyčlenění prostor s lůžkovou kapacitou pro izolaci osob, u nichž se prokázala nákaza koronavirem. Krajští hejtmani a pražský primátor mají za úkol s účinností od 9. listopadu 2020 vyčlenit nebo zřídit na území každého kraje a hlavního města Prahy prostory s lůžkovou kapacitou pro izolaci osob, u kterých se prokázala nákaza koronavirem a jejich zdravotní stav nevyžaduje poskytování zdravotní péče, alespoň v rozsahu 80 lůžek na 550 000 obyvatel kraje nebo hlavního města Prahy a dalších 80 lůžek u regionů nad 550 000 obyvatel. Tato zařízení musí mít odpovídající personální zabezpečení. Zároveň musí být kraje a hlavní město Praha připraveny v případě akutní potřeby tuto kapacitu navýšit na 200 lůžek.
Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-30--rijna-2020-184590/.
Nemocnice AGEL Nový Jičín rozšiřuje provozní dobu odběrového místa
Odběrové místo rozšiřovalo svou kapacitu průběžně od začátku školního roku. „Zlom přišel na počátku měsíce října, ze dne na den se z průměrných padesáti odběrů stalo více než 100. Aktuálně odběrový tým denně vyšetří okolo 200 osob. Díky šikovnosti zdravotnického personálu a pomoci mediků s administrativní zátěží se nám daří tuto situaci zvládat,“ hodnotí situaci ústavní hygienička Nemocnice AGEL Nový Jičín Mgr. Zuzana Válková a připomíná, že k odběrům mohou přijít lidé na základě doporučení hygieniků nebo praktického lékaře. Odběrové místo se nachází v pavilonu č. 5 a je přístupné vyhrazeným výtahem.
V Nemocnici AGEL Nový Jičín je aktuálně hospitalizováno více než 70 covid-pozitivních pacientů, z toho devět je v těžkém stavu v péči lékařů oddělení JIP. „Počty se rychle mění, i proto jsme v reakci na situaci vytvořili postupně čtyři covidové stanice – na plicním oddělení, jednotce intenzivní péče interního oddělení, urologii a ORL. Denně vidíme, s jak vysokou zátěží se musejí naši zdravotníci vyrovnávat. Velmi si vážíme jejich obětavé práce a chtěli bychom jim i touto cestou vyslovit naše poděkování,“ doplnil předseda představenstva Nemocnice AGEL Nový Jičín MUDr. Milan Leckéši.
AKTUÁLNÍ PROVOZNÍ DOBA ODBĚROVÉHO MÍSTA NA COVID-19
Pondělí – neděle (včetně svátků)
7.00 – 15.00